S.T.E.M.

De A2, A3 en A4-klassen gingen dit jaar van start met S.T.E.M.

Dat is de afkorting voor Science (wetenschap), Technology (technologie), Engineering (bouwkunde) en Math (wiskunde).

We schaven zo de technische kanten van onze leerlingen bij. We starten vanuit theorie, maar voorzien ook erg veel praktijk.

De leerlingen gaan met hun handen werken, klusjes uitvoeren, proefjes ondernemen en nog veel meer.

De leerlingen van A2 en A3 leerden alles over recycleren! Nadat we de theorie onder de knie hadden trokken we de deuren van de klas achter ons dicht. Tijd om alles in praktijk om te zetten. Meester Kurt had allerhande afval verzameld, het was de bedoeling dat we dit zouden sorteren in de juiste vuilbakken en vuilzakken. We sorteerden: glas, pmd, KGA, batterijen, restafval, papier en karton, elektrische apparaten, tuinafval, groenafval, oude verfpotten, oude medicijnen, ijzer, hout, plastic… Het lukte perfect, tijd om naar de volgende stop te gaan: het containerpark!

De containerparkwachters waren onder de indruk van ons sorteervermogen. De leerlingen kregen een rondleiding met wat uitleg over de verschillende soorten afval. We kwamen zelfs te weten dat je radio actief afval naar het containerpark kunt brengen.

Wanneer je afval meebrengt waarvoor je moet betalen, moet je eerst op de weegbrug. Enkele leerlingen mochten samen op de weegbrug, “178kg gevaarlijk afval” zei de parkwachter.

De leerlingen van A2 en A3 kregen les over montage en demontage.

De leerlingen van A4 mochten hun creativiteit de vrije loop laten tijdens het bouwen met lego.

Tijdens de lessen STEM staken de leerlingen van A2 en A3 de handen uit de mouwen.

In de grote zaal en in de leraarskamer werd een vlak geschilderd waarop duidelijker kan geprojecteerd worden.
De leerlingen hebben zich eerst verdiept in de theorie. Hoe bereken je een te verven oppervlakte? Welke stappen moet je ondernemen voor je daadwerkelijk kan starten? Welke materialen heb je nodig?

Nadat de leerlingen alle producten zelf kochten in de winkel, gingen ze aan de slag.

Opschuren, ontvetten, afplakken, randen schilderen, eerste laag, tweede laag en een derde laag zorgde voor een prachtig resultaat.

In tussentijd vonden de meisjes nog even tijd om een knuffel uit elkaar te halen om hem te repareren.

De eerste lessen gingen over luchtdruk en materiaalkennis. Hoe ontstaan winden, orkanen, wat is onderdruk, vacuüm, …..

Aan de hand van proefjes zagen ze hoe sterk luchtdruk kan zijn.

In de galerij kan je enkele sfeerfoto’s vinden. In het filmpje tonen enkele leerlingen hoe een hardgekookt ei, dat normaal gezien niet in de glazen fles past, toch in de fles geraakt.